U Click Me...I Click U Back

Tuesday, June 2, 2015

Beringat

As salam..

Kadang2kan kita tak perasan..
Orang di sekeliling kita nih..
Perangai dia ada niat jahat kat kita..
Mulut kemahen manis..
Sampai tak perasan yang dia ada niat sebaliknya..
Niat nak porak puranda hubungan orang lain..
Porak puranda hubungan kita dengan pihak lain..
Seriously...memang wujud orang camni dekat dengan kita..

Cuma mungkin kita tak perasan selama ni..

Tula kita hidup ni..
Kena sentiasa dekat dengan Allah..
Kena sentiasa ingat kat Allah..
Solat tu tiang agama..
Baru kita takkan jadi manusia yang batu api camni..
Orang tengok dan lihat kita dari luaran nampak baik macam malaikat..
Dalam hati ko penuh hasad dengki..
Busuk hati..

Ko bercakap dengan niat nak sakitkan hati orang..
Dengan niat nak bagi orang tu dengan orang ni bergaduh..
Ish..tak baik kot..
Aku selagi boleh nak simpan rahsia orang yang bercakap pasal ko..
Sebabnya tak mo kasi orang tu kecik hati
Dan aku dah pikir sebaik mungkin..
Kalau perlu aku cakap..aku akan cakap demi kebaikan orang tu..
Kalau sesaja nak cakap supaya ko menyampah kat orang tu..tu bukan perangai aku

Aku bukan bangsa manusia yang semua benda nak cerita..
Cerita sensitip dan boleh sakitkan hati orang tu better kita simpan..
Takpe...kita pun nak jaga hati orangkan..
Kalau kita terus terang dan boleh sebabkan sesebuah hubungan tu rosak..
Better diam jek..

Tapi ada orang memang dengan SENGAJA nak cerita kat kita supaya kita sakit hati..
Aku sebenarnya kesian dengan orang camni..
Hati dia hitam..
Kena banyak muhasabah diri..
Kena banyak duduk atas tikar sembahyang..
Mintak kat Allah supaya bersihkan hati hitam tu..

Aku doakan semoga orang macam ni diberi peluang oleh Allah untuk sedar kesalahan sendiri..
Dan diberi peluang bertaubat..
Semoga muhasabah diri..

Reminder for myself too...

3 comments:

eima said... Reply Comment

manusia gitu la ...
sabar je la kak

Falsya said... Reply Comment

manusia perangai mcm tuh mmg ade kat mana2 kak..
sabar ye kak..

LydSunshine said... Reply Comment

Bila hati telah hitam ni org macam tu. Heheh..

Rin, saya pun baru je terfikir spesis org macam tu baru2 bila saya sendiri yg terkena. Puas dok fikir, kenapa la org tertentu suka cerita perkara yg negatif yg saya pernah cakap pada seseorang tu kat tuan punya badan yg last skali menyebabkan saya dan org tu tak bertegur sampai skrg. BUkan ke lagi elok kalo benda2 yg boleh bawak bergaduh tu takyah disampaikan? Eh,ni bukanlah nak menangkan diri sendiri. Cuma terkilan la sbb kadang2 kita bercakap pun sebab salah faham.