U Click Me...I Click U Back

Friday, April 10, 2015

Benda Yang Negatif2 Kita Jangan Cerita...Boleh Tak?

As salam..

aku dalam dunia perguruan ni bukan la lama sangat..
baru je 8 tahun kot..
tapi aku rasa dah banyak sangat kisah2 tauladan yang aku rasa macam dah boleh buat buku..
hahahahaha
kisah tauladan yang dapat dari perangai cikgu2..
macam2 ragam yang ko boleh tengok..

tak payah kenal rapat atau tengok depan2 pun takpe...
kalau dalam group media sosial macam whatsapp dan telegram..
macam2 peel yang kita boleh tengok dengan tulisan2 mereka..
yang selamba menghentam satu sama lain pun ada...
hmmm....
tak perlu kot kan..
menyalahkan cikgu sesi pagi...
yang pagi salahkan cikgu sesi petang...
ko dah kenapa??
kita ni dok satu sekolah..
benda yang tak sempurna..
tak betul ke..better kita sama2 cari jalan penyelesaian...
bukan dengan menunding jari ke pihak yang satu lagi...

ada dengan lantang bersuara orang ni tak betul..
orang ni salah...
orang tu buat kerja tak bagus..
blablabla..
macam ko sorang aje yang betul???
aku memang CANNOT GO la dengan orang camni..
aku pun kadang2 panas hati jugak dengan perangai memasing..
tapi aku jenis panas sekejap jek..
lepas tu aku mula mengucap dan pikir balik..
kenapa aku perlu nak negatif kan pemikiran aku aje..
be positive...
mungkin sebab dia masih baru..
belum faham selok belok tugas yang diberi..
so kita sebagai guru..sebagai sebuah team..
mesti kena kerjasama...
apa yang penting????KERJASAMA!!!!
giteww....

ada yang aku notis kalau dalam group sekolah..
bila benda yang negatif je keluarla dia dengan komen2 yang negatif..
komen2 yang menghentam guru lain..
tapi bila takde cerita negatif..
diam membisu je pulak...hahahaha
tu sebab aku cakap..
hidup kita ni kena banyak ubah..
buangkan yang negatif pikir yang positif je..
barula memancar je kat muka kita benda2 yang positif aje...
pergi sekolah pun orang tak meluat tengok masam mencuka kita
kan???
muka kita mencerminkan hati kita...ye dop??


last but not least

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

v
v
v
v
v
v
v
v
v

antara gambar2 candid semasa ujian segak... fadli ambik share dalam group whatsapp..kantoi aku kat situ buat kerja sambil membedal neskepe...tapi ada aku kisah???hahahaha

#sambiltiupkuku..
contohila aku...hahahahaha
even busy dengan kerja... neskepe di tangan jangan dilupakan....
sebab aku belum sempat sarapan pagi..
pagi2 mengadap relief dulu baru bergerak ke stesyen memasing untuk ujian segak murid tahun 4..
so be positive and pandai2 la nak hidup..
takkan nak berlapar 3jam sepanjang ujian segak tu berlangsung...ye dop??

kak limah...bungkus neskepe 1 ikat tepi!!!!



8 comments:

Saniah Ahmad said... Reply Comment

salam
simggah sekejap..
tak pe cikgu,, neskepe ke kopi ke janji kerja jalan hihihi,,

Falsya said... Reply Comment

Akak boleh geng ngan somi falsya..penggila nescafe..hehee..

Biasalah tuh kak..kat mana2 organisasi ade org gitu..opis falsya nie melayu berapa kerat je kak..pun ade gak yg berperangai mcm tuh..

Allene typicalmommy said... Reply Comment

sabar kak.. cikgu pun manusia.. ada macam2 ragam. cuma tak molek la kan.. sbb cikgu model terbaik gitu...

LYAfrina said... Reply Comment

haha.. ikat tepi tu sungguh rare la kak!

betul tu.. x perlu mghntam terangan dlm grup mcm tu..ttp kna jaga airmuka n hati org.. klo x puas hati sgt, whtsapp personal..

Min Aina Ila Aina said... Reply Comment

aura ni memang ajaib...so kita carilah yang positif..

selamat berkenalan:-)

Amanda Suria said... Reply Comment

Kalu aayik nak tuding jari payah la..sampai bila nak maju kan...

nadiah hanum said... Reply Comment

Kat mana2 pun ada jer umat perangai pelik2 kan kak...hehe...warna warni kehidupan kekdahnya!

♥TheOnlyFarah♥ said... Reply Comment

Hahaha.. mcm kena jer situasi akak nie dgn ofis farah jugak.. kat mana2 tempat kerja pn ada jer konflik begini akak.. bg farah silent is better... dah bkn bermaksud kalah.. =D