U Click Me...I Click U Back

Thursday, March 5, 2015

Perlu Ke Jadi Cikgu Yang Garang

As salam..
Aku pun tak tahu aku ni kategori cikgu garang ke tak?
Budak je la yang tahu..
Tapi kakak selalu cakap aku ni garang dengan murid..
Dia biasa dok dalam kelas aku mengajar bila dia datang awal sekolah..
Sementara tunggu nak pergi sekolah kul 12 tu..
Dia dok masuk kelas aku mengajar..

Banyak kali cakap..
"Ummi garangnya!!"
Eh...serius..
Aku tak perasan pun aku garang..
Aku rasa aku tegas..

Satu paling aku tak suka is budak tak bawak buku..
Inila masalah besar yang cikgu2 hadapi almost everyday..
Memang akan adanya budak yang muka toye..
Cakap kat aku dia tak bawak buku.
Tinggalla..salah tengok jadualla..
Kalau dulu aku ngajar tahun 1...
Ada yang bagi alasan bibik saya tak letak dalam beg..
Ko ngase????

Lagi 1peel tak siap keje..
Memang ko masuk 1 kelas tu..
Akan ada gang tak siap keje nih..
Tak kisahla..
Ko masuk kelas depan ke..
Kelas belakang ke..
Sama jek!!mesti jumpa peel camnih..
Memang tak makan saman punya olang..
Ada yang budak pandai pun camni okeh..
Peel malas mengatasi segalanya..

Paling WIN..yang tak bawak buku tuh..
Bagi alasan keje dia dah siap..
Macam aku tengokla jugak..
Mungkin dia bebetul tinggal dan kerja siap..
Tapi tengok murid tu jugakla..
Kalau jenis macam toye tuh..
Susah sikit nak percaya..
Dengan budak ni ko memang kena guna psiko sikit..

Ada sorang budak ni..
Memang jenis tegar tak bawak buku..
Kali ke2 dia tak bawak jugak..
Aku planning nak kol parents dia..
Tapi kali k2 dia tak bawak tuh..
Aku tulis nama dia dalam buku displin..
Which is tak membantu pun actually..
Tapi SPSK punya pasal..
Kita SYMP jela kan..
Aku terus cakap kat dia..

"Minggu depan awak tak bawak buku..
Ikut cikgu daftar kelas bahasa tamil dengan cikgu manimoli..
Waktu sains awak masuk kelas bahasa tamil..ok?"

Terus menangis teresak2 ko..
Siap janji nak bawak buku..
Terus minggu depan elok je bawak buku...hahaha..
Berjaya rupanya guna teknik nih..
Kofkof..
Kesian bahasa tamil terpaksa dipersalahkan..
No offence yaaa...

Jadi cikgu ni kadang2 ko terpaksa berlakon garang sikit..
Tegas supaya murid tak pijak kepala kita..
Takkan tak bawak buku takpe..
Tak siap kerja takpe..
Semua takpe..

Eh..memang syiokla budak2 nih kan?
Tu pun dalam ko garang2 tegas pun ada jugak yang tak takut..
Budak zaman sekarang ni lain dah..
Ko tak boleh melulu nak mengamuk je..
Ko kena main sikit dengan psikologi..
Ugut perlu sikit2..hahaha..
Aku bab ugut2 ni selalu sangat dah aku buat..
Jadi tak jadi jela teknik nih..
Ugut dalam ertikata untuk takutkan dia jela..
Bukan ugut benda2 mengarutkan?
Hahahha

Macam aku garang sampai ke mana pun..
Still budak2 kalau jumpa kat kantin ke mana2la..
Still panggil2 mesra aku.."cikgu azrine!!"..
Siap stok lambai2 ko!
Especially budak2 kecik yang darjah 2-3 tuh...
Memang tak reti takut pun..
Budak2 abad sekarangkan?
Memang cerdik2la..

Tak sama masa zaman kita sekolah dulu..
Aku nak angkat muka tengok muka cikgu pun takut weyhh..
Kang kena jawab soalan..hahaha..
Aku ingat lagi cikgu daud cikgu maths aku masa darjah 2 sk taman keramat..
Selalu baling buku aku sebab banyak jawapan salah..
Nak aplikasikan cara macam tu kat budak2 la ni?
Sorila..silap hb parents dia lapor kat pentadbir sebab cikgu baling buku je..je ok..
Tu belum aku tarik telinga ke apakan?
Parents skang educated..
Anak tak boleh dilakukan kekerasan..heheheh..
Zaman kita dulu siap mak pak surug cikgu pukul rotan lagi kan?

Dulu aku pernah tau ngajar maths sekali..
Masa tu ngajar tahun 3..
Satu kelas jela..kelas sendiri..
Budak tu punya tulisan mak ai..
Aku seram tengok..
Memang budak tu pun malasla..
Sedia maklumkan..
Aku koyak la m/s yang dia buat tu..
Dengan alasan aku suruh dia buat balik..
Balik rumah dia citer kat mak dia aku koyak buku dia..
Kira macam sengaja koyakla..
Mak dia pandai tau..
Terus pergi jumpa PK Petang aku..
Madam Lee masa tuh..
Nak mintak tukar kelas..
Takmo dok kelas akula..

Pastu dia masuk kelas wawasan..
Kelas bagus lagi dari kelas sebelum ni..
Sampai dia tahun 5 la dok kelas wawasan kot..
Semua cikgu komplen dia tak bawak buku..
Tak siap keje..
Bila ko tanya dia senyap je..
Tak jawab2 ko..
Tu aku cakap..
Kadang2 parents ni membela anak dia tanpa usul..
Memang budak tu sampai sekarang dok malas macam tula..
Tapi tula aku cakap..
Cikgu koyak buku suruh buat balik pun dah salah..
Aku takkan la sengaja nak koyak2 buku dia kot??

Macam aku mengajar sains 7 kelas seminggu..
Tahun 4 dan 5...
Memang ngadapla peel 7 kelas..
Macam2 perangaila haihhh..
Yang muka lawa handsome..
Tapi kerja tak siap..
Tulisan kalau ko tengok rasa nak hantuk kepala ko kat dinding...huwa..huwa
Yang asyik muka dia je pergi tandas..
Yang asyik bercakap bila kita suruh dia salin nota..
Memang pening arrr..

Tapi yang penting niat kita jadi cikgu nih..
Ada orang yang cakap dia tak sesuai jadi cikgu..
Dengan reason memasing la kan?
Tapi rezeki ni Allah dah tetapkan..
Memang rezeki akula dapat jadi cikgu..
Aku memang sayang sangat kerjaya aku nih..
Takpe yang penting niat kita mengajar kerana Allah Taala..

InshaAllah..

7 comments:

PinKy MoMMa said... Reply Comment

kalau tak bawa buku tu mmg patut dimarah kak..paling nak gelak bibik tak masukkan hahahaha..adoiii bibik nya baca bahasa indon..kok nggak reti bahasa Malaysia hahahaha

Farha Kimah said... Reply Comment

Ahhaab sebijik la kite..
kadang hbs garang dah anak murid still rilex muka toye..stress jugak kdg...

Nad MamaZN said... Reply Comment

tu la budak2 skrg..
mmg kena tegas dlm berlembut..
acaner tu? haha..!
beza sungguh dgn masa dulu2..
nape ek zaman bleh berubah sampai camtu skali?
la ni, cikgu plak yg kena berhati2 ngan murid..
mcm tak logik tp tu la hakikatnya..

klu saya ngajar kat umah mmg garang
nayli pun kata mama garang mcm kak ros hahaha!
tp garang2 mama, time nak tido dua2 pun nak cari mama jugak..
adeyyy

Zie Madini said... Reply Comment

kekadang budak² skrg ni, perlu gak cikgu jd cikgu garang supaya dapat disiplinkan anak murid.

Asalkan garang jgn sampai memukul. tahu je lah skrg ni mcm² je udang² negara...huhu

nadiah hanum said... Reply Comment

Ciknad cukup takut kalau anak2 ciknad dok buat peel bukan2 kat sekolah...risau jugak kot2 belakang kita entah camner perangai tu...tp so far tak pernah lagi cikgu komplen...

Falsya said... Reply Comment

Betul kak..budak skang nie lain mcm..xsama mcm dulu..lg satu mak pak yg selalu nak menangkan anak pertahankan anak padahal anak yg masalah..sbb tuh ramai budak2 dh besar kepala sekarang..member falsya cikgu kat sek men chong hwa..lg masalah xleh nak usik sbb nnt bawak bapak..bapak pulak gangster..kalau dulu ngadu ke mak pak bile kene marah or kene rotan ngan cikgu, hurmmmm, mmg mendapat la pastu..kalau xkene rotan lg kire bersyukur la..

LydSunshine said... Reply Comment

Dulu saya minat sgt nak jadi cikgu tapi takde rezeki. Mungkin ni kot cabaran2 yg saya tak nampak kalau jadi cikgu. Allah lagi tahu yg saya tak mampu pun jadi guru yg baik, sebab tu saya tak de rezeki jadi cekgu.

Semoga Rine terus bersabo jek la ye menjadi ce ekgu. Hehehe..