U Click Me...I Click U Back

Tuesday, November 25, 2014

Cerita Pasal Mee Goreng Basah

As salam..
Sapa sini suka sangat makan mee goreng?
Boleh gang dengan anak2 aku dengan hubs..
Aku kureng sikitla mee2 nih..
Sebab perut aku memang sensitip makan mee..
Kompem hangin je nanti..

Pastu bila aku kentut2..
Anak2 aku gelak2 sebab umminya asik kentut jek..
Kalau kentut tu bau macam wangi perfume bodyshop takpela jugak khenn..
So kalau kat luar ai is memang takkan makan mee goreng..
Tambahan makanan kat luar belum tentu bersih..
Belum tentu kapur mee tu bersih dibasuhnya..

Tapi memandangkan mee goreng ni fav anak2 dan hubs..
Aku gigihkan jugak masak untuk deme..
Sebungkus untuk deme belum tentu cukup..
Anak2 and hubs aku layan mee goreng basah jek..
Kalau hampa buat kering2 takdela tahap licin kot...hahahaha


Tengok memang temptingkan?
Sumpah sedap!!hahahha
Matikla puji masakan sendiri...
Bahahaha..
Hari tu aku buat sat je habis sebungkus mee..
Selalunya sebungkus tu cukup2..
Ni tak cukup..
Masam muka kakngah sebab tak dapat nak tambah lagi..

Esok tu lepas aku balik sekolah repeat lagi masak..
Sengih sampai telinga anak2 aku..
Hubs aku balik solat Jumaat pun dapat makan..

Korang nak resepi ke?

Aku kalau buat meehun ke mee ke
Aku memang hanya guna bawang putih jek..
Tumis dalam 6 ulas bawang putih (tumbuk dengan lada hitam sikit)
Dah kuning sikit masukkan cili kering kisar dalam 4 sudu besar..
Kalau kome nak pedas banyakkan lagi cili tuh..
Terpulang dengan tekak hampa la..

Pastu kalau ada daging masuk daging dulu..
Tumis lama sikit then baru masukkan air..
Air tu kena banyak sikit sebab nak bagi basah..
Then masukkan kicap cair..
Kalau ada udang/sotong dah gelegak tu baru masukkan..

Masukkan garam secukup rasa..
Masukkan sayur sawi dan mee
Masukkan sos cili..
Sos tiram bagi nampak pekat sikit
Kacau sekejap dalam 2 minit..
Boleh angkat..

Apa tunggu lagi..
Bolehla ngap panas2...

19 comments:

eima said... Reply Comment

dalam resepi mee tak masuk dlm kuali ... hihi


mmg nampak sedeap kak .... byk lauk ptt la sedap .... manis2 lauk2 dalam kuah tu ..hmmm

Falsya said... Reply Comment

Falsya sukeeee mee goreng basahhhh..sedappppppp..dh lama dh mak falsya xbuat..terliur dh nie kak rin!!!

MizzTina said... Reply Comment

sy xminat mee goreng basah, husband suka..hurmm, smpi skang xmasakkan utk dia.. hahaha

ameris said... Reply Comment

tengok kt fb rine ari tu mmg menjejes gakk laa ailio..

ummi aqilah (LM) said... Reply Comment

Nyum3.. Tgk pun tau sedap. Apa2 je rine masak smua nmpk sdp. Ayam masak merah dll

Prince of Noob said... Reply Comment

sedapnya mee goreng basah.. lama dah tak makan...

btw done follow u dear... follow mine too :) - Noob

Diana Rashid said... Reply Comment

kalau saya pulak ,mee ni saya suka buat mee kari dengan mee sup je..kalau mee goreng memang kurang sikit la..

Daddy Ziyyad said... Reply Comment

Mee goreng biasa saya suka..yg basah pun saya suka...

Cuba awak gantikan mee kuning tu, guna spaghetti ...sebab wife saya ada juga kadangkala buatkan mee goreng guna spaghetti..confirmed takde rasa kapur...dan mana tau, tak kentut kentut...hahaha

Bicara Kak Noor said... Reply Comment

memang sedap mee goreng basah ni, disini seminggu sekali mesti ado punya walaupun tak lengkap snagat janji basah haha

danish aurora said... Reply Comment

sedapnya hujan hujan makan panas panaskan heheh salam perkenalan nanti senang singgah blog kiter danishaurora.blogspot.com

Syima Syaz said... Reply Comment

Ooo patut la saya makan mee goreng hari tu saya kentut2... Gahahhahaha...

Saya kalau masak mee goreng suka style mamak kat teh tarik place. Saya pakai sos tiram, n tomato pun letak. Tu fav saya n husband. Aisya pun nampak signal macam suka jugak.... Pedas pun dia taram jugak...

Suria Lekatlekitgurl said... Reply Comment

mee goreng kering tak sedap.. mesti kena basah tak pun lembab2 pun jadi la. apapun gambar mee goreng tu pun dah nampak sedap.. serius bukan bodek hahahaha

CikNaa said... Reply Comment

haa betul la resepi akak tu pakai bawang putih je klu nak sedap kan? tengok daging tu mmg terliur lah..

nadiah hanum said... Reply Comment

Sedapnya kak...cik nad suka versi sayuran hijau bnyk2...mmg menggoda jiwa raga ai...

Fuza Musa said... Reply Comment

Ada delivery tak??

TeacherAzimah said... Reply Comment

sedap nmpk tu rine...terliur i huhuhu

LydSunshine said... Reply Comment

Ooo, patut la saya masak mee goreng, tak sesedap mmana... Rahsianya kena letak bawang putih je ye. Dan banyak.

♥ Mrs. Secretary ♥ said... Reply Comment

favorite nie kak.. tapi farah suka mee goreng yg kering2 sikit.. =D

lieyalatif said... Reply Comment

ermmm rin tak ckp pun lieya tgk dah tau sedap nie...cukup bahannye hah..basah2nye pun cukup....teliur sgt2 tauuu

lieya pun suke style basah gini..sedap jek nak slurppppp....arini kebetulan lieya goreng mee gak...tapi buat goreng biase jek..takleh nak basah2 sbb tinggal tuk budak 2ni kat umah...kang mkn lambat mau kembang mee tu...tapi nanti nak masak gak versi basah ni bile2...teliur tau!