U Click Me...I Click U Back

Tuesday, September 9, 2014

Cakap Memang Mudah!

As salam..

Aku kat klinik nih..
Menunggu ambik ubat..
Mintak time slip..
Dapat sampai kul 11..
Lepas ni aku masuk sekolah balik..
Sayang sebenarnya nak CRK
Sebab aku kerja pun sampai pukul 1..
Lepas itu dah boleh jaga anak2 aku..

Anak dah nak demam lama..
Aku mana nak taukan?
Benda ni bukan aku kawal..
ALLAH maha mengetahui

Cakap memang mudah..
Tak semudah tugas aku sebagai seorang ibu untuk handle anak2 demam..
Bila benda ni camni berlaku..
Aku pun susah hati..
Tapi ada plak yang nak menyalahkan aku sebab anak aku demam lama..

Cakap memamg mudah..
Tak semudah hati aku yang resah bila demam anak tak baik2..
Aku je yang rasa..
Aku je yang rasa stressnya..
Aku yang tak tidur malam..
Bersengkang mata jerlum anak aku..

Anak orang lain..
Jangan samakan dengan anak aku..
Anak orang lain demam sekejap je..
Anak aku demam lama..
Dah tu..salah aku jugak ke anak aku demam lama?
Aku suka ke anak aku demam lama?

Takpe..takpe..
Aku patut bersyukur
ALLAH nak peringatkan aku..
Yang aku ada anak2 yang patut aku berikan perhatian lebih..
Yang patut aku ambik tahu lebih dari orang lain..
Sebab itu amanah yang Dia bagi kat aku..
Amanah2 aku yang tak ternilai..
Alhamdulillah..

Syukur sebab Allah masih beri sakit kat anak2 aku..
Sakit itu penghapus dosa..
InshaAllah..

17 comments:

Fuza Musa said... Reply Comment

Talking about demam sakit ni
Memang luluh hati tengok anak2 xsihat.
Dah lalui masa Alif kecik dulu.
Macam2 sakit pelik.
InshaAllah
Anak kita , kita jaga , kita tau sebaiknya
Kalau xpasti boleh minta pendapat org keliling
InshaAllah kita semua nak anak2 cepat sihat
U strong cikgu!!! Take care

Falsya said... Reply Comment

sabar ye kak rin..kadang tuh la manusia nie suke sgt compare2..take care tau kak..jgn smp akak pulak sakit..

yana yani said... Reply Comment

mulut orang begitu, mudah menjadi hakim tak bertauliah
kita boleh tutup mulut tempayan, tapi bukan mulut orang
saya faham situasi yang dialami, penah kena
kalau saya saya berdia aje, tu pendekatan terbaik
kita susah bukan mereka tahu
apapun diharap cikgu terus bersabar
harap anak-anak pun get well soon

p/s-saya membalas kunjungan

Nad MamaZN said... Reply Comment

truskan bersabar kak...
kita mmg takleh nak kawal mulut dan cakap2 org lain
tp kita bleh kawal hati dan rasa sabar kita
moga ada ganjaran di sebalik kesabaran dan ketabahan akak tu...

syawalsimpsons said... Reply Comment

sabar ye kak..tak semua kat tempat akak deme boleh paham kan

athi FATHIYAH said... Reply Comment

sabar kak
insyaAllah semuanya berbaloi..

semoga anak2 akak cpt sembuh

MizzTina said... Reply Comment

sabar kak..sabar..insyaAllah nt anak² akak sembuh tu.. ni anak sy batuk lak makin truk..huhuhu

lieyalatif said... Reply Comment

sabar la rin...lagi pun mmg tgh musim skrang nie...mcm anak3 lieya sendir baru baik sakit mate...lepas sorang...sorang2 kene..demam pun same....kat opis ni pun ramai geng lieya amik cuti sbb anak demam.... sakit pening semua urusan Allah..dugaan buat kite....

moga semua cepat sembuh kembali yeak rin...

inazamri said... Reply Comment

ye betul tu..ckp mmg mudah...kita perlu berkorban demi mereka anak2 kita

eima said... Reply Comment

sabar ye kak ...
semua tu kerja Allah nk bg dugaan sape kita nk menidakkan dan mempertikaikan .. betui dak ..

saya pun dah alami 3-4 bln lps fahim demam panas suhu tak mo trn 8-9 hari ... sampai la try bg nutriferon shaklee tu br la kebah ... sabo je la...bkn tak bw pi spital tp mmg demam xnak kebah sampai bw pi berubat jg ... sy paham masalah akak ni ....

TeacherAzimah said... Reply Comment

U r not alone my dear.. anak2 i pun semua tgh tak sihat ni. Baby irfan siap warded lg. Amal plak isnin depan nak bawa jumpa paed semula. Batuk dia (due to sinus allergic) dr minggu terakir puasa hr tu smi sekarang masih ada. Puncanya masa tu jerebu melanda i ingat lagi. Hari2 telan ubat tak baik2. Rine.. be strong ok? Abaikan cakap2 org lain yg mcm menyalahkan kita tu. Depa x rasa senang ar cakap.

Mimy Hamid said... Reply Comment

saya paling tak suka orang pertikai kenapa mengapa...ingat kita suka ke sesuatu yg jadi...sabar la kak yng penting anak anak cepat sihat

Zaza Abdul Latif said... Reply Comment

Kalau ada yang pertikarkan pasal ketentuan Allah ni memang lah dia orang yang melawan takdir.. bukan kita yanng mintak sakit.. itu semua kan kerja Allah.. Sabar yer Rine.. jgn sedih2..

ummi aqilah (LM) said... Reply Comment

Salam rine. Moga ank2 cepat sembuh.

Jgn pk benda merepek tu. pk diri sendiri dan anak2. Jgn fikir byk. Org nak cakap apa biar lah mulut dorang. Ank LM kalau demam lama gak baru nak baik. Kejap kebah esok naik balik suhu badan dia. Anak kita so kita lagi pening bila anak sakit. Takda ibu suka anak dia sakit, orang luar tak apa pun sebenarnya..

Diana Rashid said... Reply Comment

mulut orang kita nak tutup pun tak boleh..nak abaikan pun tak boleh sebab hati kita dah diusik..kan??cuma mampu banak bersabar je la...Dugaan setiap orang tak sama...

neja nadzreen said... Reply Comment

sabaqq rine... dugaan hdp org reti nk bckp jer :((

LydSunshine said... Reply Comment

RIN, yg paling tak suka kalo org2 atasan compare dgn anak dia yg dulu masa kecik2 anak dia elokkkkkk je takde demam2. mcm takleh nak digest perbandingan macam tu. tak ke dah jatuh takbur dan kufur nikmat sihat yg Allah beri tu?