U Click Me...I Click U Back

Friday, August 15, 2014

Bersihkan Hati Tu Dulu

As salam..

salam jumaat semua!
alhamdulillah Allah masih bagi nyawa pada aku untuk menikmati duniaNYA
syukur sangat!!



kita hidup ni atas niat semua kerana Allah
actually semuanya pinjaman
takde satu pun yang dalam dunia hak kita..
takde satu pun dalam dunia ni milik kita
semuanya Allah bagi pinjam sebagai amanah yang perlu kita jaga
semuanya pinjaman

bukan la aku nak cakap aku manusia yang takde buat salah
nobody is perfect right?
tapi aku cuba untuk tidak melakukan kesilapan yang disengajakan..

apa2pun semuanya datang dari hati
bagi aku hati tu perlu dibersihkan dulu
jangan ada rasa busuk hati.. 
jangan ada buruk sangka kat orang
jangan ada perasaan tak suka orang itu orang ini
atas kesilapan yang orang tu telah buat
kita pun bukan perfect sangat
bertudung litup labuh pun
belum tentu hati kita tu bersih

kadang2 umur dah tua bangka pun hati tu masih lagi kotor...hitam dan busuk


sorry la sesapa yang baca ni nak terasa..
sapa makan cili dia akan rasa pedasnya..

kadang2 kita tak perasan yang Allah uji kita dengan dugaan yang pelbagai
mungkin kita tak perasan kenapa Allah uji kita macam tuh?
kenapa si polan ni takde plak ujian camtuh??
kenapa aku aje yang diuji sedemikian rupa?

kita solat...kita baca al-Quran..kita puasa
tapi masih lagi ada prasangka buruk kat orang
sebab apa??
sebab hati kita tu belum cukup bersih..
sebab kita sombong dan angkuh??

semuanya datang dari hati kita..

kalau hati kita bersih..

kita selalu berprasangka baik dengan orang lain
kita tak bercakap buruk pasal orang lain
kita takde perasaan dengki dengan orang lain
kita takde perasaan sombong dan bongkak
percakapan kita pun sudah tentu disenangi orang kan??


rupa2nya banyaknya tanda2 hati kita kotor...
seram plak aku baca..
especially yang talam dua muka tuh
scary!!!!
alahai makluk Allah macam ni memang banyak la aku jumpa
banyak lagi la kat atas tu
tak tersenarai aku kat sini!!!

aku ada pernah membaca satu artikel berkenaan dengan hati nih

Nabi kita Muhammad S.A.W selalu menggalakan kita umatnya supaya banyakkan baca al-Quran dan juga sentiasa ingat mati.. tolong2 angkat jenazah ke tanah perkuburan..lihat sendiri jenazah di dalam liang lahat..sebab bila kita melihat benda2 nih..kita akan rasa hilang keseronokan yang berlebihan kita di dunia..

begitu juga dalam pergaulan kita..dalam hadis... seseorang yang berkawan dengan penjual minyak wangi pasti akan terlekat sama wangian tersebut. Berkawan dengan orang2 yang baik, yang soleh, yang tekun pada agama, boleh melembutkan hati kita untuk menjadi baik. Dalam masa yang sama, proses mensucikan antara akan menjadi lebih mudah.

so carila kawan2 yang baik dan soleh..inshaAllah kita pun akan terpengaruh dengan kebaikan dan kesolehannya..

inshaAllah..

sekian 

daripada ustajah azrine
hikssssss





8 comments:

Diana Rashid said... Reply Comment

Bila baca senarai tu rasa tempias2 jugak nih..hehheh
tapi tu la..kadang2 bila orang buat kat kita macam2 mula la nak keluar "lidah yang tajam" tu...

Nad MamaZN said... Reply Comment

thanks for sharing sis

Rai Ourkizuna said... Reply Comment

salam Jumaat ustajah.. hehe..

eima said... Reply Comment

byk jg yg terkena batang hidung sendrik tu .. tq kak rine

LydSunshine said... Reply Comment

baiklah ustajah... bagus juga peringatan ni utk saya. nape marah2 je pagi ni rin.

Zaza Abdul Latif said... Reply Comment

Self reminder.. manusia ni rambut je lain2 hati busuk/ hitam kita tak dapat nak trace..

thx atas peringatan ni yer ostazoh Azrine :D

♥ Mrs. Secretary ♥ said... Reply Comment

thanks atas peringatan nie.. =D

LYAfrina said... Reply Comment

Jauhkan la drp berprasangka y buruk.. klo dihati n mata asyik nampka buruk org je... sebaiknya sntiasalah bersangka baik