U Click Me...I Click U Back

Wednesday, July 9, 2014

Resepi ~ Masak Lemak Ayam Sempoi

As salam..

bulan pose ni mood lemau je kan manjang?
banyak cerita tertangguh tau
tapi serius takde mood nak buat entry pepanjang..
tapi aku tau korang pun takdela kisah sangatkan??
bahhahaha..

cuma aku jela kisah!!!
gitewwww

***************************************

ok hari ni nak kongsi resepi mudah kat korang..
aku rasa mudah sebab aku masak tak sampai 10 minit je siap!!
yang penting anak2 aku suka..
sebab bila aku masak gini boleh bawak sampai ke sahur
takde masa dah aku nak kelentang kelentong kul 4pg untuk masak..
pfffftttttttttt....

dah katanya sempoi..
memang sempoi jela..
apa pun tak letak..
semata ayam sajok
sebab anak2 aku makan camgitu je
ko letak ubi kentang bagai idoknya dia makan...

Bahan-Bahan A (Kisar)

2 ulas bawang merah (besar)
3 ulas bawang putih
10 tangkai cili api (aku guna sikit sebab anak2 nak makan)
1 inci kunyit hidup
1 inci halia

Bahan-Bahan B

1/2 ekor ayam dicuci dan ditoskan
2 batang serai diketuk
250gm santan pekat
sedikit air jika perlu
1 keping asam keping
garam dan gula secukupnya

Cara Membuatnya

1) Masukkan ayam bersama dengan serai dan bahan yang telah dikisar tadi. Masak sekejap sehingga ayam sedikit kecut
2) Tuangkan santan dan sedikit air sekiranya terlalu pekat dan kacau perlahan dengan api perlahan
3) Masukkan asam keping, gula dan garam secukup rasa.
4) Jika rasa dah sebati boleh tutup api dan dihidangkan dengan nasi panas

aku rebus telur asin dan makan dengan nasi panas...
waahhhh terangkat bonts sekejap!!!
hahahaha

SELAMAT MENCUBA!!

13 comments:

syawalsimpsons said... Reply Comment

alahai kakak..sedapnya...saba ye bulan pose soya..hahahha

Rai Ourkizuna said... Reply Comment

saya suka gak makan camni.. sedap sedap sedapp..

lieyalatif said... Reply Comment

nice sharing rin....

lieya plan ni nak masak ayam masak lemak cili padi esok sbb ade tetamu nak berbuka kat rumah in sha Allah.... heheeheh

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said... Reply Comment

Ok dh prinscreen hehe

achiek anis said... Reply Comment

buh ubi kentang sikit...uih terangkat...my favorite ever masak lemak cili padi ni...ngeee

Nad MamaZN said... Reply Comment

yumyum!

ZazaMyMoon said... Reply Comment

Lor kalau letak kentang diorang tak nak makan.. bukan ada rasa apa pun.. tp tu lah kan Rine.. budak2 mmg macam tu.. ada je benda yg diorang tak nak.. karang kita pulak yg susah hati kalau dorang tak nak makan.
psstt semalam I baru je makan masak lomak daging.. tp beli kat param.. hehe

Julia Johari said... Reply Comment

akak julia pun selalu buat resepi mcm sis...kadang2 ayam...kadang2 ikan...kadang2 daging...sedap kan...senang pun sng

Tina Othman said... Reply Comment

sedapnya, mkn dgn nasi panas kuah byk

ptg ni nak buat jugak lah hehe

ummi aqilah (LM) said... Reply Comment

Lama x menggulai ayam.. Xde kekuatan nk masak. Hehe

Naemah Umi said... Reply Comment

Ayam tu memanggil manggil laaaa...ooo puasa

eima said... Reply Comment

senang budak2 kan...mkn mudah2 je ..xde le kalut sgt uminye....

mil slalu msk lauk ni

Fuza Musa said... Reply Comment

sodap tu