U Click Me...I Click U Back

Monday, June 16, 2014

Resepi ~ Kuih Cek Mek Molek

As salam..

hari sabtu lepas sempat mencari keledek..
sebab niatnya nak buat inti karipap roti..
tapi takkan nak beli sebatang dua kan??
so makanya mehla kita menguli buat kuih cek mek molek..
lepas makan boleh goyang2 joget sambil nyanyi lagu M Daud Kilau..gitewww
bahahaha


Bahan-Bahannya
  1. 1/2kg keledek
  2. Sedikit gula untuk inti kuih
  3. Sedikit tepung gandum
  4. sedikit air untuk merebus
  5. Sedikit minyak untuk menggoreng

Cara Membuatnya
  1. Rebus keledek sampai lembut.
  2. Selepas sejuk baru lenyek2.
  3. Letak sedikit tepung untuk senang nak bentuk (jangan banyak sangat nanti kuih akan keras).
  4. Bentukkan bulat2 dan tekan tengah2 untuk mengisi gula.
  5. Bentukkan bujur2 panjang seperti dalam gambar di atas.
  6. Boleh menggoreng dengan api yang perlahan

aku buat main agak2 je ye..
memang takde specific ukuran atau timbang ke hape erk..
ikut banyak mulut yang nak makan..
tapi semua terror je kot buat kuih cek mek molek ni..
hehehe..
sebab senang baitu!!!

SELAMAT MENCUBA!!

7 comments:

Julia Johari said... Reply Comment

sedapppp ye cek mek molek...kuih kegemaran julia jugak ni...best la kak pandia buat kuih tradisional...mesti bila makan panas2 ni gula dlm kuih tuh cair pelan2 didalam mulut..arghhhhh keledek mana keledek jom gentil hahhaha

syawalsimpsons said... Reply Comment

adoi sedap ni kakak..kena amik mood ni...kalo nak buat ni

ct cheery said... Reply Comment

amboiii!!!!molek sungguh..hihi.suka jgk kuih ni..

ummi aqilah (LM) said... Reply Comment

Sedapnya..LM x pernah buat lg kuih ni. Keria tu selalu lah buat. Yg ni x yakin sgt . Takut x jadik

Fuza Musa said... Reply Comment

Ni mesti tahap RAJIN sedang melanda ni :)

Falsya said... Reply Comment

Sedapnye cek mek molek nie..suke makan bile jenisnyg gule menjejeh2..;))

ZazaMyMoon said... Reply Comment

Rine ambik order tak?? nak order boleh?? Ai kalau nak buat mmg malas. karang jd tak molek kalau I yg buat hehehe