U Click Me...I Click U Back

Wednesday, April 30, 2014

Kita Bukan Sentiasa Di Atas..

As salam..
Tergerak hati nak menitip sedikit pendapat aku tentang manusia2 yang bila bercakap nak up2 aje..
Cakap memang tak pernahnya down2..


Ye..aku setuju kalau ko kata
Dalam dunia ni memang ada macam2 peel manusia..
Ada yang kita tak suka..
Ada yang kita meluat..
Ada yang kita menyampah..
Ada yang kita benci..
Ada yang kita sanjung2..
Ada yang kita suka sangat..
Ada yang kita sayang..
Kan?


Tapi sapalah kita nak menilai seseorang itu dengan hanya melihat dengan mata kasar..
Mungkin apa yang ko nampak tu hanya luaran jek..
Mungkin ko nampak tu sifat malas dia jek..
Tapi pernah tak ko kaji busuk ke tak hati dia?
Ikhlas tak dia?


Yang aku selalu perati nih..
Orang2 yang suka2 hati melabel2 orang ni malas..
Orang ni liat kerja..
Orang ni suka mc..
Orang ni suka buat kerja bertangguh..
Orang yang macam nie la yang selalunya busuk hati..
Aku bukan niat nak bertazkirah kt sini..


Tapi nobody's perfect..
Even orang yang bercakap pung pang pasal orang tu pun tak perfect..


Paling baik ko pergi kat orang yang ko rasa dia perlu berubah tu..
Tegur dia daripada ko mengata kat belakang2 dia..
Aku rasa itu cara paling terbaik!
Sampai tahap melabel2 camtuh..
Not nice okeh..
Aku yang dengar ni pun dalam hati terus cop ko ni macam bagus2 je..
Mentang2 ko dah lama duduk dalam bidang ko..
Ko boleh nak cop orang itu macam tuh.
Orang tu macam ni..


Aku pun pernah jugak buat salah..
Cuai..ambik mudah..
Tapi ada yang menegur aku..
Alhamdulillah..
Aku terima dengan hati yang terbuka..
Aku cuba baiki diri aku dari hari ke hari..
InshaAllah


Tapi pleaselah..
Uols sebagai orang yang lebih tua..
Lebih berpengalaman lagi..
Patutnya uols lebih profesional..
Tegur la adik2 yang lebih muda ni..
Bukan kondem belakang dia..
Keluarkan perkataan yang aku pun speechless bila dengar..


Aku tahu memang banyak yang bermuka2 depan kita..
Bila susah je cari orang yang ko dok mengata tuh..
Tau pulak erk..
Hidup ni umpama roda..
Bukan kita sentiasa di atas..


Tak semestinya ko banyak pengalaman..
Ko dah dikira hebat..
Kita masih sama di sisi Allah..
Ingat tuh..
Allah pun tak penah melabel2kan hambanya..
Kalau tak sure dah bercop kat dahi kita..


"Aku seorang manusia yang pemalas"


Kan??


Muhasabah sentiasa..inshaAllah
Kita baiki diri kita dari sehari ke sehari..
Cukup2 la kita mengata orang..
Banyak pahala dia kolek tuh..


MOHON TERASA!!

11 comments:

Mommy_Cha said... Reply Comment

:)

CikNaa said... Reply Comment

erkk..cikgu kat skolah ke kak? tegur scr baik la kan..tak baik mengata belakang..sedangkan tuannya tu tak tau pape pun..

ameris said... Reply Comment

sangat terkesan di hati. no body perfect. yg pangkat tinggi jgn ingat semua dia yg betul. yg pangkat rendah kena la terima teguran,....

msredcheesecake said... Reply Comment

elak kan diri dari suka judge other people...belum tentu betul pun... lebih baik tegur berdepan atau the least, doa untuk dia supaya dia berubah...

Nad MamaZN said... Reply Comment

sedikit sebanyak beri ingatan pada saya gak..tq kak sbb ingatkan..

kak, sender dr balok pahang tu kawan akak ke? ada dpt tudung bawal. klu btul, tq kak!

Ratu Hatiku said... Reply Comment

Ya betul tu setuju dengan apa yg ckgu kata.. so masing2 kenalah muhasabah diri..

Umi Qi said... Reply Comment

Good entry....tp susah bila kita bg nasihat secara baik dikatanya juga yg kita ini tidak elok...so baik buat tak tahu je cikgu...msg2 dah tua...dah besar kan...tp cakap2 belakang, kondem2 org tu Umi Qi sgt mual nak baca...rasa cm dia je betul...fuhh minta2 lah dia tersedar

aThidEaN said... Reply Comment

erk
dia bc blog akak la tu
sbb tu ada mohon terasa tu..
kuikuikui

ok sy x terasa:P

tp thanks kak reminder yg bagus

Falsya said... Reply Comment

Akak..falsya skang nie tgh hadap bende sama..not to say that falsya nie perfect gile..tp dh xthn ngan pangai manusia yg pikir die je yg bgs..n plus smp dh kutuk2 mak falsya mmg sooooo not acceptabale..

SyimaSyaz said... Reply Comment

thanks for the good reminder

tadi pagi dengar tanyalah ustazah..
dia bagi quote

kalau kita dengar hasutan manusia, kita jadi hamba manusia
kalau kita dengar hsutan syaitan, kita jadi hamba syaitan

Cik Puan Rara said... Reply Comment

hmmmbertabah ye kak.biasa lah tu.