U Click Me...I Click U Back

Thursday, July 18, 2013

Garang?

As salam..
Hari ni nak citer pasal garang..
Garang dengan anak2..
Korang kategori garang tak?
Aku respek giler kalau seorang emak tu boleh sentiasa berlembut dengan anak dia even anak dia buat salah besar..

Aku tak nafikan mungkin kerjaya aku sebagai seorang guru jugak mempengaruhi tahap garang atau tak aku nih..
Aku ni dulu lagi garang dengan anak..
Masa zaman aku 20-an..
Aku ada anak masa umur aku 21 tahun..
Masa tu aku belum jadi cikgu..
So masa tu aku adala sikit perangai buruk..
Eh bukan sikit..bahahaha..
Banyak kot pangai buruk..ngee
Aku baran sikit..
Mungkin sebab muda trang tang tang..
Darah panas ek..betul ke?

So kalau anak ada buat salah je aku cepat nak marah..
Macam tak boleh kawal marah tu..
Syaitannirojim sungguh..ppfffttt..
Tapi sekarang ni bila dah umur 30-an ni..
Aku dah kurangkan sifat baran aku..
Kurangkan sikit garang tuh..
Bukanla tak garang langsung..
Tapi bila kata ko dah ada anak dara..
Umur 12tahun plak tuh
Memang kalau ko guna sifat garang ko..
Alamat anak dara ko lagi memberontak..

Aku gunakan banyak psikologi dah ngan anak2 aku esp kakak yang dah anak dara..
Kadang2 aku perli dia sengih2 je..
Cer ko marah2..mau dia lawan aku balik..
Tu yang buat aku naik darah je kan?
Lagi tak sihat sebab asik naik darah jek..
Memang kalau ada anak dara ni..
Ko memang betul2 kena banyak sangat bersabar..

Plus tahun ni dia nak amik UPSR..
So jiwa dia tu kena belai..
Bagi dia selesa masa belajar..
Jiwa pun tenang..
Aku akan marah bila rasa aku PERLU marah..
Contoh bila dia smackdown adik dia..
Mau aku tak jadi tarzan ko?
Suka2 dia je ek nak buat adik dia sesuka hati..

Aku notis..
Bila ada anak perempuan berturut2 ni..
Memang derang kuat sikit bergaduh berbanding ada anak lelaki berturut ek?
Dok dalam kereta..kalau takde abah dia..
Memang selalu bergaduh mulut.
Tak faham aku..
Benda kecik pun boleh jadi sebab bergaduh..ggrrrr...ppffftt..
Korang alami tak cenggini jugak?
Aku nak tanya yang dah ada anak 2-3 orang..
Korang alami tak macam aku?


Ke aku sorang je meroyan cenggini?

posted from Bloggeroid

14 comments:

TeacherAzimah said... Reply Comment

Hahaha...jgn kata anak dara jer. I yg ada 2 anak teruna ni pun bila masuk kereta jer perang! Tp bdk llk bkn perang mulut, perang fizikal ok. Bergegar2 keta. Bila mainan tercampak ke depan time kita tgh drive mmg kena marah arr...kdg tu pedang bersimpang siur celah kepala kita masa tgh drive...takkan x marah kan? Gaduh mulut tu kdg2 jer berlaku bila abg ejek adik or sebaliknya. Rine..I oun garang jgk huhuhu...anak2 lg takut dgn I compare to their father. Tp jgn lar dua2 garang..sian anak.

Haslinda Sadiken said... Reply Comment

rasenye lin nie mmg sebelum ada anak garang la juga...tp bila dh ada SB try sehabis mungkin utk brsabar..huhuh

Maria Firdz said... Reply Comment

Tak alami lagi.. Ypi sbg cikgu... Ank murid kata sy x garang wpun sy suara mcm singa lapar... Ttp kata ustazah x garang tapi buat lawak... Hadoii la.. Tapi sy rasa sy garang... Entah la.. Perngai baran tu ada gak pd sy..cuma skrg ni undercontrol lah..

eima said... Reply Comment

ai yg anak 2 kecik2 ni ... huh aku seyes mmg garang tp cepat sejuk ... slalu aku plak yg pi pujuk2 anak2 aku tu ... fahim la slalu jd mangsa kesian budak tu dpt mak gile cam ni ... slalu dah aku cuba kontrol marah aku .. tp kadang tu gila la kejap ...huhu

Nad MamaZN said... Reply Comment

Saya umo 30 an pun baran gak
Huhu
Ksian anak anak
Kene blaja lebih bersabar lagi ni

Ibu Dilah said... Reply Comment

Sy adik beradik 4 org pompuan berderet.. mmg cam tu kot kalo ada anak berderet sama jantina..slalu jer gaduh time kecik2 dulu.. mak pun asyik menjerit jer..hahaha.. ada jer yg suke mengusik dan ada yg jd mangsa..saje dengki kan.. hahaha.. tp kitorg mmg rapat.. bila dah besar boleh jadi tempat luah perasaan.. mmg best!!

Ummiarissa Mahdi said... Reply Comment

sama je lah cam saya cikgu...anak-anak pompuan berderet 5 orang.Gaduh kes benda kecik je..tu belum abang sulung campur tangan.Saya pun garang sangat waktu zaman 20an dulu...bila dah masuk hujung2 30an ni kena kawal marah especially kat anak2 yang dah dara dan teruna ni.Silap cakap sikit memberontak jugak..anak-anak saya yang dara dan teruna tu duduk asrama,jadi bila balik sekali sekala jumpa,mula2 je baik,lepas tu mulalah ada yang tak kena...lagi2 kalau mintak tolong wat keje rumah,tak nak mengalah(dengki)...aduii...sabar je lah..

tenku butang said... Reply Comment

hee.. kadang2 garang tu perlu dlm menididk anak2.. or murid2.. or org yg x phm bahasa... hi3

With Julia said... Reply Comment

Hehehhehe....sebelum ada anak pun dah garang cikgu azrine....hehhe nih Qi lasak kemain nk garang dpn org pun kena cover line hahahahaha....kalo dah besaq x tau cm ne kan...harap sgt dipermudahkan...garang tuh kan tanda sayang :)

Mimy Hamid said... Reply Comment

agak pemarah la tapi mulut riuh sekampung yg lebih je sebenarnya....hukhuk...

MimahAjil said... Reply Comment

dengan adik2 garang sebab iols anak sulung...dengan anak setakat ni garang jugak walaupun anak baru je 1thn dan tktau pape...mungkin dah terbiasa sgt kot..tapi tk pernah naik tangan lagi la..huhu

D Yatie said... Reply Comment

Saya garang. Kalau x, masakan adik2 akan cakap "singa dah nak balik dah" bila saya nak balik cuti sem. Hahaha. So, mmg dgn anak sy x boleh x garang. Bkn sbb sngaja nak garang tapi mg wanita yg garang. Huuuuu. Mmg Arissa sllu kena marah mak dia nih. N ye, tak tipu. Pernah juga tangan ni babap dia cubit dia. Ha.. tp idak ler sampai lembam / ada kesan merah ha. Huuuu. Biasalah babap2 seorang mak nih. Lepas babap peluk sambil nangis sekali. Hahaha.

aniswany lazim said... Reply Comment

anis pn garang akak T_T tunang ckp anis ni baran..kesian dkt anak2 nanti kena smackdown dgn anis..kihkih act turun prngai mak kite yg suka mkn tebuan :D

masherna said... Reply Comment

saya pun garang jugak. kesian anak2. bukan depa tau apa2 lagi... kena lebih banyak bersabar... ameen...

rasanya kalau anak2 bujang, depa tak perang mulut kot. perang smackdown sesama depa. (mujur anak2 kecik lagi)...