U Click Me...I Click U Back

Wednesday, June 19, 2013

Kudrat Kita

As salam..
Biasalakan kalau ada anak kecik..
Penat tu dah tolak ketepikan?
Sebab tu ada ramai je yang limitkan jumlah anak dalam family..
Bukan sebab nak sekat rezeki..
Mungkin sebab kudrat yang dah tak mampu nak tanggung dah..kot..
Kalau aku silap bagitahu ek..

Macam aku dah planned baik punya..
Nak ada anak 5 orang paling minimum..
Tapi bila busy dengan study..
Makanya anak pun dapat jarak2..
Semua anak aku anak planning baik punya..
Cuma dak Aish je aku dapat awal daripada planning..
Rezeki Allah bagi awal kat aku..
Dalam aku tak rancang tu pulak..
Dapat boy..alhamdulillah..syukur..
Adala ultraman superman sorang dalam rumah aku kan?
Laki aku cakap dak Aish ni la akan jaga aku bila dia tak de nanti..*sedih*
Hopefully..

Bila dah ada anak 4..
Syukur Allah bagi amanah2 ni untuk aku dan hubs laksanakan..
Kalau Allah nak beri lagi..
Itu adalah kententuanNya..
Kalau ikut our planning..
Cukupla 4 yang ada..
Nak boy pun dah dapat..syukur..

Kita hanya mampu merancang..
Allah yang tentukan semuanyakan?
Ada jugak yang cakap..
"muda lagi boleh beranak lagi"
Memangla..tapi badan sendiri kot..
Masing2 tahu larat lagi ke nak mengandung..
Nak bersalin..nak meneran tu yang aku rasa macam nak habis nyawa kot..hahaha..
Rasa tak mampu dah..bahaha..

Cukupla amanah yang Allah berikan kat aku..
Yang banyak menduga kesabaran aku..
Yang buat aku jadi tarzan..singa..semuanyala..
Apa yang aku tak jadi?
Bila jadi mak camnila..
Tak sama macam orang lelaki kot..
Jarangla kot nak jumpa macam Ben Ashaari..
Boleh jaga anak sambil bekerja dari rumahkan?
Dalam mimpila kot nak suruh hubs aku buat giteeewww..ngee..*sory abang*

Apa2 pun bergantung pada kudrat si isteri..
Yelar..dia yang mengandung dan melahirkan..
Lepas tu dia jugak yang nak jaga..nak nyusukan..
Nak masak pun dia..bagi anak2 makan pun dia..
Nak bagi makan suami pun dia jugak..
Tu la orang perempuan ni memang boleh kumpul pahala banyak2kan?
Tapi masih lagi orang perempuan jugak yang senang nak kumpul dosa..nauzubillah..
Semoga Allah melindungi aku dari perkara2 yang dilaknatiNya..aamiiinnn..

Sekadar entry luahan pepagi Rabu..
Ok..dak Aish dah buat bunyi2 nak tidur balik tu..
Nak mandikan dia dulu..
Nak bagi dia tidur..
As salam semua..

posted from Bloggeroid

11 comments:

Cik Puan Rara said... Reply Comment

ooo anak akk dh 4 eh.hmmm tu lah kan.kita tau lah badan kita cane.nk baranak bila.sy pon nk jarakkan,utk kepentingan kite jugak.dan anak anak.dh bg pendidikan yg cukup.hmm teringinnya sy nk bersalin normal.teringin nk meneran.hehehe

Nad MamaZN said... Reply Comment

Huhu... Sngat setuju kak...
Saaangat setuju

Maria Firdz said... Reply Comment

Dah 4 tu ok dh... Suami sy cakap tgu dia jadi mr.mama nnt baru leh tambah lagi... Hehe

Kuazue Mohd said... Reply Comment

alhamdulillah.. n tahniah dgn 4 cahaya mata..

fuZa said... Reply Comment

Susah2 dahulu u..InshaAllah..besar nanti moga anak4 kenang penat lelah Uminya... Amin

Zainur said... Reply Comment

Empat orang alhamdulillah! Anak itu sumber rezki juga tapi amanah yang amat besar. Biar sedikit tapi cukup dengan didikan. Yang penting kualiti bukan kuantiti ;)

eima said... Reply Comment

tu la kan.. kite yg kena berusaha lebih kan..... tp 4 org tu dah ramai dah tu .....ai yg dua ni pun tak sabo tgu diorg tido br dpt rileks

Ibu Dilah said... Reply Comment

Setuju sangat kak!! Sy yg anak 2org ni pun dah mcm supermak!! semua kite jer yg kena uruskan.. sy ckp kat hubby dapat anak ke 3 sy nak benti keje.. boleh gitu? haha

Aty_Fared said... Reply Comment

Kak..sy pon nak anak 5 org..konon nyer..tp tak tau lah 'mampu' ker tak..mcm akak ckp lah..kudrat tu..apepon..merancang jer..selebihnyer Allah yg tentukan..:-)

PinKy MoMMa said... Reply Comment

4 amanah yg perlu diberi perhatian sepenuhnya kan..bukan senang tapi ini cabaran buat kita..

insyaAllah smua nak jadi yang terbaik, moga Allah permudahkan :)

NM02 said... Reply Comment

sebab tu aku rasa... sorang je kot. hehehehe