U Click Me...I Click U Back

Friday, December 9, 2011

BICARA HATI | Daripada Novel ke Drama TV

As salam

Pandai Osman Ali.. selepas Ombak Rindu diangkat ke filem.. tak lama lagi kita bakal menyaksikan drama BICARA HATI ditayangkan di layar tembaga pulak..

novel ini ditulis oleh penulis novel terkenal Damya Hanna.. banyak jugak novel2 yang ditulis oleh beliau..saya sudah pun baca.. tapi dalam banyak2 drama saya rasa BICARA HATI ni paling best sebab jalan cerita dia yang agak menarik pada pendapat saya ler...

sinopsis 

Dalam satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya ingin menjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintai.
Seminggu mengenali Zahlia, Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda. Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh dengan pemuda itu. Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh Tengku Syahran untuk memenagi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia kau tetapi dengan syarat, iaitu hak – hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya terlalu tinggi dan dia tidak mengikut perjajian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telah mengingkari. Kini timbul pelbagi konflik dalam rumah tangganya. Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapat mengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan?

 credit to : Damya Hanna's FB - inilah Shahnaz pelakon lelaki yang bakal melakonkan watak sebagai Tengku Shahran

 credit to : Bicara Hati's FB - pelakon perempuan yang memegang watak sebagai Zahlia iaitu Cristina Zuzanne Stockstill..lawakan??kacukan Melayu-German..she's Muslim tau..

tak sabar untuk menunggu tayangannya di Astro Prima selepas habisnya drama bersiri Suria di Cordoba..

sama2 kita menunggu erk!!

thanks for reading and dropping by...

chekgu azrine : sekarang dah menjadi trend buat drama dan filem based on novel..kan??

11 comments:

Anifa Mohd Noor said... Reply Comment

Yuhuuu !! bestnyaa....tp boleh lawan novel asal ke citer ni..

My Life's Journey said... Reply Comment

salam pekenalan ..umi pun dah bace ..sedih dan best citer ni ..umi sangat la suke :)

Jue said... Reply Comment

Chekgu..jue de novel nie..mmg beshla..ulang baca entah kali ke berapa dah..jue suka baca ulang-ulang novel..nak2 novel yg besh cam nie...hik3

CintaZulaikha said... Reply Comment

alhamdulillah, seb baik depa wat drama bersiri...:)

najihah said... Reply Comment

novel nie memang best . dah bace :)

eva said... Reply Comment

uwahh nak jadi crita tv dh.. kat rumah ada buku tu.. suka bc novel hasil damya hanna

mama tims said... Reply Comment

oo..igt kan dia jdkan filem..upanya drama..ok..nnti nak tgk..

Hanis MY said... Reply Comment

ee best2 tapi tak leh tgk jugak wuwuwu sedih!

Liyana Zahim said... Reply Comment

Tak sbr nk tgk cite ni yay!!!! :)

Yana Shaiful said... Reply Comment

hrp2 bleh lwn novel..mmg best novel nii..suka sgt :=)

MiSz fiFiEyQa said... Reply Comment

suke sgt novel ni...wahhh x sabar nk tggu drama ni..btw x penah nampak pun pelakon prmpuan tu...newcomer huh??