U Click Me...I Click U Back

Friday, July 15, 2011

Berhenti Berbohong, Boleh??

Banyak kali kau ulang ikrar kau kata tak nak buat lagi dah, konon-konon tak nak buat perkara yang sama selama-lamanya, tetapi kau masih buat juga.

Banyak kali kau cakap nak berubah, tapi tak berubah-ubah.

Banyak kali kau janji nak pegang kuat-kuat. Tapi, apa sudah jadi? Janji entah ke mana, engkau entah di mana!

Berhenti menipu boleh tak? Kau bijak berkata-kata bila orang tanya.

Engkau kata :"I hate liars!", tidak pula kau laungkan "Aku paling pantang dengan penipu!"

Takkan kau hanya pintar mengatur baris merungkap kata je? Hari-hari kau sebut ayat yang bermaksud ini:

"Sesungguhnya sembahyangku ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam."

Sedarkah kau setiap kali kau menyatakan ayat ini kau sebenarnya sedang membuat janji?

Dan sesungguhnya janji kau kepada Allah itu adalah besar dan wajib kau penuhi?

Tetapi di mana perginya semua janji-janji kau?

Bila kau diberi ujian sedikit, kau mula menyalahkan takdir. Bila kau ditimpa musibah, kau mula persoalkan kenapa orang lain tidak mengalami musibah yang sama?

Saat itu kau tidak menyedari lidahmu lancar mengutuk Sang Pencipta Yang Maha Esa.

"Kenapa Allah buat macam ni? Aku benci hidup ini!" Itu lah kata-kata yang acapkali kau jeritkan ketika kau susah.

Tetapi sedarkah kau sedang membuat salah yang besar kepada Allah?

Mungkin kau kata, bila kau buat salah kau sentiasa bertaubat, tetapi kenapa kau ulang balik kesalahan kau?

Agak-agak lah kan, waktu kau bertaubat dulu, kau minta pengampunan sebab apa? Sebab nak hapus dosa dan nak masuk syurga je? Kau janji tadi, kau hidup kerana Allah. Kenapa kau tak minta pengampunan kerana nak kan keredhaan-Nya?

Oh mungkin kau fikir Allah kan Maha Pengampun. Ya, memang Allah itu Maha Pengampun. Sudah tu, kenapa engkau selalu ambil kesempatan?

Allah berfirman yang bermaksud:

"Nabi Yaakub berkata: "Aku akan meminta ampun bagi kamu dari Tuhanku; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" ( 12 : 98)

Ya, ini bukti kukuh bahawa Allah S.W.T itu Maha Pengampun. Tetapi adakah ini bermakna kau dibenarkan mengulangi kesalahan yang sama berulang-ulang kali? Tahu kah kau bila Malaikat Izrail akan datang untuk tarik nyawa kau? Macam mana jika sedang kau melakukan kemungkaran, nyawa kau ditarik?

Wahai diri, kenapa tidak kau jawab persoalan-persoalan itu? Kenapa kau terkelu?

Tidak malukah engkau hidup di atas bumi Allah walhal hidup kau masih bergelumang dengan dosa? Sedarkah kau hidup kau tidak mendapat rahmat dan barakah-Nya?

Selagi lagi tanganku menggigil, menangisi diri ini yang sangat kotor mengenangkan betapa peritnya azab Allah di sana nanti. Allah, Ighfir zunubi, Ya Ghafur. Ighfir zunubi.


Artikel Iluvislam.com

2 comments:

Tina Othman said... Reply Comment

tazkirah dipagi jumaat =)

toblerone said... Reply Comment

manusia sering alpa.. huhu.. semoga kita semua diberkatiNya :)